mo

11 sep 2015

Hoera ik kan haken!


Hé, leuk dat je er weer bent!

Wat vind je van mijn jurk? Mooi hè!? Die is gehaakt 


Weet je nog dat ik heb leren punniken en dat ik met mijn gepunnikte tasje naar mijn oma ging om ook te leren haken? Nou, deze week was het zover.  Het is wel wat moeilijker dan weven (mooi kleedje hè :) maar met wat geduld en de goede uitleg van mijn oma is het me gelukt een lapje te haken. 

Ik ga proberen het jou ook duidelijk uit te leggen. Dan kunnen we over een tijdje samen leuke dingen haken want ik ga op mijn blog natuurlijk over allemaal leuke zelfmaak spulletjes schrijven als ik alle handwerklesjes op mijn blog heb staan. 

Klaar? Daar gaat ie: 

Je hebt nodig een bolletje wol of haakkatoen en een haaknaald.


Dan zet je op je haaknaald een lus


en haak je om te beginnen een ketting van lossen (zo heet dat in haaktaal :)

Hieronder zie je foto's die je er stap voor stap bij helpen.

Je begint met een rondje te maken van het draad. Door dat rondje steek je de haaknaald en dan trek je de draad die bovenop ligt door het rondje

Als je beide draden vast pakt en trekt krijg je een lus om de haaknaald

Sla nu de draad om de haaknaald en trekt hem door de lus

Je hebt nu de eerste lus (losse) van de ketting van lossen

Nu sla je weer de draad om de haaknaald en trekt hem weer door de lus

Je hebt nu de 2e losse

Herhaal het draad omslaan en doorhalen tot je ketting lang genoeg is... (voor dit lesje maken we een ketting van 11 - je telt de lus op je haaknaald niet mee)

Is het je gelukt? 
Nu wordt het iets moeilijker. Niet opgeven hoor!

Eerst nog even een uitleg over de ketting van lossen.

Je ziet de cijfers 0 t/m 10. 
0 is de 1e steek naast de lus op je haaknaald. Deze steek sla je over als je de ketting terug gaat haken. Dat zorgt ervoor dat je haakwerkje niet te strak aan de zijkant wordt.
Steek nu de haaknaald in de 1e steek

Sla de draad om de haaknaald en haal hem door de 1e lus (niet door allebei)

Je krijgt dan 2 lussen op je haaknaald

Sla nu weer de draad om de haaknaald en trek hem door beide lussen

De eerste steek is gehaakt

Steek nu de haaknaald in steek 2

Sla de draad weer om de haaknaald en trek hem weer door de 1e lus (dus niet door beide lussen)

Je hebt nu 2 lussen op de haaknaald

Sla de draad weer om de haaknaald en trek hem nu door de 2 lussen

De 2e steek is gehaakt


Zo ga je door tot je de hele ketting (10 steken) gehaakt hebt.

Pffff gelukt?

Draai het haakwerkje om, dan gaan we weer terug.

Eerst haak je weer een losse. Dat is de steek waarmee je de ketting hebt gehaakt.

Daarna doe je hetzelfde als de vorige 10 steken

en zo ga je heen en weer tot je haakwerkje groot genoeg is...


Zo mijn lapje is af. Is het jou ook gelukt? Ik ben benieuwd. Blijf oefenen wat het gaat nog veel leuker worden!

Succes met haken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten